Een expertteam heeft samen met ProRail een onderzoek verricht om voorstellen te doen ter verbetering van de spoorkruisingen in Ermelo. Aanleiding was de lange dichtligtijden van de spoorovergangen met het oogmerk een betere doorstroming van wegverkeer te realiseren. Inmiddels zijn de dichtligtijden van de spoorkruisingen teruggebracht naar gemiddeld 10 minuten per uur met een maximum van 12 minuten. Dat valt binnen de richtlijnen van ProRail. Dit betekent ook dat er geen Rijksbijdrage beschikbaar is vanuit het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen. Elke aanpassing zal de gemeente Ermelo zelf moeten financieren.
In het onderzoek zijn 12 mogelijke aanpassingen voorgesteld, inbegrepen de verdiepte ligging van het spoor. Kostenplaatje € 250 tot € 840 miljoen, afhankelijk van de lengte. Voor een tunnel lopen de kosten op tot € 14 miljoen, onteigeningen van woningen en de sloop van het huidige station niet meegerekend. Kortom, volstrekt onrealistische opties, volgens de VVD.