Huurders met klachten over private verhuurders in Nijkerk kunnen terecht bij meldpunt

Huurders met klachten over (private) verhuurders in de gemeente Nijkerk kunnen voortaan terecht op het gemeentelijke meldpunt voor ‘Goed verhuurderschap’. Huurders (inclusief arbeidsmigranten), woningzoekenden en omwonenden kunnen bijvoorbeeld klachten doorgeven over woondiscriminatie en intimidatie. Of over onredelijke servicekosten en een te hoge borg. Het meldpunt op de gemeentelijk website is te vinden op de pagina Huren woning, klacht doorgeven. Zie https://www.nijkerk.eu/huren-woning-klacht-doorgeven.

Met het meldpunt wil Nijkerk ongewenste verhuurpraktijken op de lokale huurmarkt voorkomen of tegengaan. Ook gebruikt de gemeente het meldpunt om te kijken of er een deugdelijke huurovereenkomst is en of de verhuurder aan de informatieplicht voldoet. Het meldpunt is overigens alleen bedoeld voor huurders die in de vrije sector een woning huren, dus niet voor huurders die van een woningbouwvereniging een woning huren.

Basis voor handhaving
Het meldpunt is een belangrijke basis voor de handhaving op goed verhuurderschap. Dit is de gemeente namelijk verplicht op basis van de Wet goed verhuurderschap, die eerder dit jaar van kracht werd. De algemene regels gaan over alle fases van het verhuurproces, zoals werving, beoordeling, bezichtiging, selectie en de uiteindelijke verhuur. Inhoudelijk gaan de regels over het voorkomen en tegengaan van discriminatie en intimidatie. Andere regels gaan onder andere over het begrenzen van de waarborgsom en een verbod op het vragen van dubbele bemiddelingskosten.

Facebook
Twitter
WhatsApp

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *