Dinsdagavond 18 juni was er een goed bezochte inloopavond in De Aker over laadpalen in Putten. Gaat het over laadpalen, dan gaat het ook over parkeerruimte. En parkeerruimte is een onderwerp dat leeft in Putten.
Toekomstige locaties laadpalen
In de ruimte stonden drie grote panelen met daarop kaarten van deelgebieden van Putten. Op één paneel was de volledige kaart van Putten afgebeeld. De kaarten maakten goed zichtbaar op welke locaties de toekomstige laadpalen zijn bedacht. Dezelfde locaties waarop inwoners in de weken voor deze avond online en offline hun mening konden geven. De eerdere reacties van inwoners in combinatie met hun opmerkingen waren vooraf goed bekeken. Tijdens deze avond was er ruimte voor gesprek. Bij de kaarten stonden vertegenwoordigers van gemeente Putten klaar om vragen te beantwoorden.
Diverse reacties
Ongeruste inwoners noemden zorgen over hun uitzicht. Ook was er zorg over parkeerplekken die leeg blijven. Dit omdat ze bedoeld zijn als laadplekken, terwijl niemand zijn auto hoeft te laden. Angst voor het welzijn van bomen naast laadpalen is ook genoemd. De positieve reacties gingen bijvoorbeeld over het proces: “Fijn dat we mogen meedenken. Goed dat dit opgepakt wordt met het oog op de toekomst.” Wethouder Sander van Nieuwenhuizen, verantwoordelijk voor verkeer, kijkt met een goed gevoel terug op de avond: “Buurtbewoners toonden een grote betrokkenheid en dachten op constructieve wijze mee met zowel mogelijkheden als onmogelijkheden.”
Geruststellen
De vertegenwoordigers van de gemeente namen veel zorgen weg met de boodschap dat de palen niet allemaal tegelijk geplaatst worden. Ieder jaar worden er negen palen geplaatst en de overige zijn afhankelijk van de vraag. Dus, komt er voldoende vraag dan komt er een paal. Die vraag komt bijvoorbeeld doordat een laadpaal maximaal gebruikt wordt. Of omdat men een elektrische auto wil kopen en die graag in de eigen buurt wil opladen.
En nu?
Alle reacties gaan mee in de overweging. Inwoners die op de avond hebben aangegeven dat er contact met hen mag worden opgenomen, krijgen nog persoonlijk bericht. Wat volgt is een ontwerpbesluit. Het is dan nog een keer mogelijk om een mening te geven. Daarna volgt er een definitief besluit. Hierop is het mogelijk beroep aan te tekenen.