Hoe zullen de Randmeren en de omgeving daarvan de komende tien jaar veranderen? Wat gebeurt er als er meer toeristen komen, als het water hoger komt te staan en hoe moet de natuur beschermd worden in dat gebied? In het project ‘Toekomstvisie Randmeren’ worden die vragen beantwoord. Niet alleen door gemeenten en de provincies, maar juist ook door omwonenden en bezoekers van de Randmeren. In Harderwijk kunnen mensen de komende drie weken hun visie delen.
Tien grote billboards trekken de aandacht van iedereen die over de boulevard van Harderwijk richting het Dolfinarium loopt. “We hebben bewust gekozen voor verschillende thema’s op de billboards”, wijst Rita Braam aan. Zij is directeur van Gastvrije Randmeren, initiatiefnemer van dit project. “Daar zie je bijvoorbeeld een plaat over de dijken die we hebben, die daar gaat over de ruimte voor spelende kinderen, en dat is een plaat over andere soorten recreatie in dit gebied.”
Alles verandert
Volgens Braam is het belangrijk om over deze thema’s na te denken. “We zien dat er van alles verandert. Het toerisme neemt toe, er is vaker hoogwater in de Randmeren, de natuur komt onder druk te staan. We willen met elkaar bespreken hoe we al die verschillende dingen op elkaar kunnen afstemmen. En dat doen we juist met omwonenden en toeristen.”
Want de billboards zijn niet zomaar tot stand gekomen. “Nee, we hebben de afgelopen maanden met grote groepen omwonenden om tafel gezeten. Tijdens verschillende avonden hebben honderden mensen hun mening, visie en ideeën besproken met elkaar. De platen die je hier ziet, zijn een uitwerking van alles wat daarin besproken is.”
Op de achterkant van de billboards staat steeds een toelichting te lezen. Elk thema heeft zijn eigen waarde, weet ook wethouder Wilco Mazier van Harderwijk. “De Veluwe is onze achtertuin, de Randmeren zijn onze voortuin. We willen het toerisme beter verspreiden over beide gebieden, en dan is het heel waardevol dat mensen zo meedenken over wat we daarin moeten doen.”
Wordt echt uitgevoerd
De komende drie weken kunnen inwoners van Harderwijk, en alle toeristen die in de buurt komen, de afbeeldingen bekijken en de toelichting lezen. En dat niet alleen, via een QR-code op de billboards komt iedereen op een website terecht, waar ze mee kunnen spreken over wat zij belangrijk vinden. “En dan is het de bedoeling dat we straks, als we al die input hebben gekregen, met de provincies en gemeenten om tafel gaan om te kijken wat haalbaar is”, zegt Braam. “Dus ja: over tien jaar zullen we echt onderdelen van wat hier op de billboards staat, terug zien rond de Randmeren.”
Bron: Omroep Gelderland