Het demissionaire kabinet stelt ruim 98,7 miljoen euro beschikbaar voor de aanleg van een keerspoor bij station Harderwijk. De subsidie is toegekend aan de regio Noord-Veluwe en de provincie Gelderland. De gemeente Harderwijk diende namens alle betrokken partijen de aanvraag in.
Met de aanleg van het keerspoor kunnen in de toekomst extra treinen rijden op de Veluwelijn, waardoor de intercity vanuit de Randstad doorgetrokken kan worden naar Nijkerk en Harderwijk. Dit leidt tot kortere reistijden en een hogere vervoerscapaciteit tussen Amersfoort, Nijkerk en Harderwijk.
Het project heeft daarnaast een bredere regionale impact. De verbeterde treinverbinding ondersteunt de bouw van 21.000 extra woningen, vermindert verkeersdruk op de A28 en bij het knooppunt Hoevelaken, en verhoogt de veiligheid bij spoorwegovergangen, onder andere in Ermelo en Nijkerk. Ook versterkt het de bereikbaarheid van de toekomstige militaire kazerne in Zeewolde, waarvoor Nijkerk het dichtstbijzijnde station is.
De goedkeuring van de subsidie markeert de start van de ontwikkeling van het langverwachte keerspoor, dat wordt gezien als een belangrijke stap richting een toekomstbestendige infrastructuur en een betere bereikbaarheid van de Noord-Veluwe en Food Valley.


