Aan de Strandboulevard Oost in Harderwijk is vanaf 30 juni de reizende buitententoonstelling FEMICIDE te zien. De expositie brengt de verhalen van dertien vrouwen onder de aandacht die om het leven kwamen door geweld van een huidige of voormalige partner.
Met portretten en persoonlijke levensverhalen wil de tentoonstelling aandacht vragen voor femicide, de term die wordt gebruikt voor vrouwen die worden gedood vanwege hun gender, vaak in de context van partnergeweld. De expositie laat zien welke impact dit geweld heeft op slachtoffers, nabestaanden en de samenleving.
Aanleiding voor het project zijn de aanhoudend hoge cijfers rond geweld tegen vrouwen in Nederland. Gemiddeld wordt in Nederland iedere acht dagen een vrouw vermoord. In een groot deel van de gevallen is een huidige of voormalige partner verantwoordelijk voor het dodelijke geweld. Volgens de initiatiefnemers is ongeveer 60 procent van de slachtoffers van femicide om het leven gebracht door een (ex-)partner.
De tentoonstelling geeft de slachtoffers een gezicht en biedt ruimte aan de verhalen van nabestaanden. Zij vertellen over de omstandigheden die hebben geleid tot het geweld en de gevolgen die het verlies nog altijd heeft voor hun leven. Met de expositie wordt niet alleen stilgestaan bij de slachtoffers, maar wordt ook ingezet op bewustwording van signalen die kunnen wijzen op partnergeweld.
De reizende tentoonstelling is een initiatief van Stichting Open Mind, een organisatie die maatschappelijke thema’s zichtbaar maakt in de openbare ruimte. De expositie reist langs verschillende gemeenten in Nederland en is vrij toegankelijk voor bezoekers.
De gemeente Harderwijk ondersteunt de komst van de tentoonstelling en wil daarmee bijdragen aan meer aandacht voor de problematiek van huiselijk geweld en femicide.


