Ermelo zegt plannen en diensten zo goed mogelijk te willen laten aansluiten op de wensen van de inwoners en ondernemers. De gemeente vindt het daarom belangrijk dat ze weten wat er speelt en heeft in september een burger- en ondernemerspeiling laten uitvoeren. Dit is een vervolg op de meting uit 2018. In totaal hebben 561 inwoners en 264 organisaties de vragenlijst hiervoor ingevuld.
Burgermeting
De scores worden vergeleken met de gemiddelde scores van gemeenten met hetzelfde aantal inwoners. Dat zijn gemeenten met 25.000 tot 50.000 inwoners. Bij de burgermeting scoort Ermelo gemiddeld: soms wat hoger, soms wat lager. Op een paar onderdelen, zoals prettige woonomgeving (8,1 tegenover 8,0 in 2018) en zorg voor de leefomgeving (6,6 tegenover 6,5) beoordelen inwoners Ermelo positiever. Op een paar onderdelen scoort de gemeentee lager, zoals communicatie en voorlichting (6,3 tegenover 6,5) en maatschappelijke deelname (6,6 tegenover 6,7).
Ondernemersmeting
In de ondernemersmeting scoort Ermelo hoger dan op veiligheid (7,8 tegenover 7,4 in 2018) en bereikbaarheid voor auto’s (8,2 tegenover 8,1). De diensten voor ondernemers scoren lager (6,3 tegenover 6,6). Het vestigingsklimaat scoort beter (een 6,2 tegenover een 6,0 in 2018).
De resultaten zijn vanaf eind december 2020 te vinden op www.waarstaatjegemeente.nl.