Elf veerponten in Nederland, geëxploiteerd door rederij Blue Amigo, dreigen te stoppen door de oplopende kosten. Het Zwijndrechtse bedrijf heeft aangegeven dat het de afgesproken tarieven niet meer kan hanteren door de gestegen prijzen van onder andere brandstof en onderhoud. Directeur Vincent Romijn van Blue Amigo heeft aangegeven dat, zonder extra financiële steun van de overheid, de rederij failliet zal gaan.
Financiële problemen door verouderde tarieven
Blue Amigo, verantwoordelijk voor veerdiensten tussen verschillende locaties, kampt met een financieel tekort. De gestegen kosten, in combinatie met verouderde tariefafspraken, maken het voor het bedrijf onmogelijk om de dienstverlening voort te zetten. De gemeente Zeewolde, Harderwijk en Ermelo hebben in het verleden al een extra bijdrage geleverd voor de veerdienst tussen Strand Horst en Zeewolde, maar dit is niet voldoende gebleken om de stijgende kosten te dekken.
Gemeenten verhoogden eerder al bijdrage voor onderhoud veerdienst
In augustus 2022 besloten de gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde de jaarlijkse bijdrage voor de veerdienst tussen Horst en Zeewolde te verdubbelen. Dit gebeurde na onderzoek dat aangaf dat voor het onderhoud van de veerdienst, en met name het vervangen van de motor, meer geld nodig was. De bijdrage was al 21 jaar niet aangepast en de kosten voor het onderhoud van de veerdienst stegen aanzienlijk. De gemeenten, die samen eigenaar zijn van de veerpont, besloten daarom jaarlijks vijftienduizend euro apart te zetten voor onderhoud en vervangingen. Ongeveer 220.000 mensen maken jaarlijks gebruik van deze veerdienst.
Blijvende onzekerheid over toekomst van de ponten
Ondanks de extra bijdrage van de gemeenten blijft het voor Blue Amigo onzeker of de huidige situatie houdbaar is. Het bedrijf heeft aangegeven dat, zonder aanvullende steun, het niet in staat zal zijn om de veerdiensten in de toekomst voort te zetten. Het dreigen met stoppen benadrukt de noodzaak voor structurele oplossingen en de urgentie voor een herziening van de huidige contracten en financieringsmodellen voor de veerdiensten in Nederland.