De gemeente Harderwijk heeft samen met provincies, omliggende gemeenten en OV-partners een subsidieaanvraag ingediend bij het Rijk voor de aanleg van een keervoorziening in Harderwijk. Deze voorziening moet het mogelijk maken dat intercity’s vanuit de Randstad in de toekomst kunnen doorrijden naar Nijkerk en Harderwijk.
De uitbreiding moet zorgen voor meer treinverbindingen tussen Amersfoort, Nijkerk en Harderwijk. Dat levert kortere reistijden, extra zitplaatsen en een betere bereikbaarheid op voor de regio’s Amersfoort, Foodvalley en Noord-Veluwe. Het project wordt bovendien gezien als een belangrijke schakel bij de bouw van 21.000 nieuwe woningen in de regio en kan bijdragen aan het verminderen van files op de A28.
In de plannen is ook aandacht voor verkeersveiligheid. Door het toenemende treinverkeer en de geplande woningbouw zijn extra maatregelen nodig rond spoorwegovergangen, onder andere bij Nijkerk en Ermelo. Daarnaast profiteren reizigers op tussengelegen stations, zoals Ermelo en Putten, van meer capaciteit in de Sprinters doordat intercity’s doorrijden.
De beslissing over de subsidie valt in november 2026 tijdens het landelijke MIRT-overleg. Bij toekenning verwacht ProRail in 2030 te starten met de aanleg van de keervoorziening.