De kans op een verdubbeling van het aantal treinen tussen Harderwijk en Amersfoort wordt weer wat groter. Er wordt onderzoek gedaan naar de aanleg van een keerspoor bij Harderwijk, waarbij drie oplossingen onder de loep worden genomen. Wethouder Wilco Mazier noemt dat in dagblad de Stentor een tussenstap, maar wel een heel belangrijke. In mei dit jaar liet ProRail weten een onderzoek te starten naar een keerspoor bij Harderwijk. Dat onderzoek was gestart met als doel te bekijken of er extra treinen kunnen rijden tussen Zwolle en Amersfoort. Het onderzoek werd gezien als een doorbraak in de al jarenlang durende inzet van Harderwijk en de regio om de treinverbinding met de Randstad te verbeteren. Harderwijk hamert er al jaren op dat het belangrijk is dat er meer treinen gaan rijden op de Veluwelijn.
In juni werd bekend dat ProRail de terugkeer van een spitstrein tussen Harderwijk en Amersfoort blokkeert, en daarbij naar Ermelo en Nijkerk wees. Nadat eerder goede hoop was op een teurgkeer, werd hiermee de terugkeer van de spitstrein tussen Harderwijk en Amersfoort tóch weer onzeker. De NS wil wel, maar ProRail zag daarvoor ‘geen ruimte’. Het probleem ligt bij een aantal overgangen in Ermelo en Nijkerk. Daar is het volgens de spoorbeheerder nu al te druk, waardoor de veiligheid in het geding komt. Nu heeft de spoorbeheerder dus alsnog besloten andere opties te onderzoeken.