Reizigers melden klachten over het busvervoer op de Veluwe, geeft reizigersorganisatie ROVER aan. Sinds de nieuwe dienstregeling in december werd ingevoerd, klagen reizigers over de uitval van bussen. Daardoor staan ze langer in de kou te wachten. Volgens vervoersbedrijf EBS komt dat door technische problemen met de nieuwe elektrische bussen en een tekort aan buschauffeurs.
Volgens ROVER is het probleem deels verklaarbaar, omdat de vorige vervoerder niet heeft aangegeven hoeveel chauffeurs er over zouden stappen naar de nieuwe vervoerder EBS. “Toen zat EBS in december ineens met een tekort aan buschauffeurs, want er liepen buschauffeurs over naar andere vervoerders in andere regio’s. Dat krijg je niet makkelijk opgelost, ook omdat er een landelijk een chauffeurs tekort is van 20 procent”, vertelt René Coveen van de Gelderse afdeling van ROVER.
7 klachten uit regio Harderwijk
Volgens Coveen valt nu wel op dat de klachten over het busvervoer op de Veluwe toenemen. “Reizigers uit de regio Harderwijk melden zich vaker. Je moet je voorstellen dat de meeste bussen daar maar één keer in het uur rijden. Dus als er dan eentje uitvalt, dan zit je.”
Hij vindt dit niet kunnen en merkt de frustratie bij sommige reizigers: “Je merkt dat ze boos zijn. Ook als je een handicap hebt, sta je daar met je blindengeleidehond in de kou.”
ROVER vindt dat busreizigers vooral moeten weten waar ze aan toe zijn: “Communiceer dan in ieder geval goed welke bus wel of niet rijdt.” Verder vindt Coveen dat de provincie moet ingrijpen als het busvervoer volgende week nog niet loopt.
Elektrische bus extra laden door kou
Vakbond FNV zit er ook bovenop. “Onze chauffeurs klagen over krappe werkroosters en defecte bussen”, zegt vakbondsbestuurder Marijn van der Gaag. “Probleem is dat de nieuwe elektrische bussen regelmatig stukgaan. Nu met de kou moeten de bussen ook nog tussendoor extra opgeladen worden.”
Van der Gaag legt verder uit dat er rode dieselbussen van Keolis uit Twente zijn gehaald om het tekort aan bussen op te lossen. Volgens hem is dit nu nog niet genoeg. “Resultaat is te weinig bussen en buschauffeurs en daardoor uitval van ritten. Dan staan de reizigers voor niets te wachten”.
Op 30 januari gaat de vakbond in gesprek met het vervoersbedrijf.
Wachten op 31 bussen
Het vervoersbedrijf werkt aan oplossingen, zegt Jasper Vermeer van vervoerder EBS. “Vooral in de regio Apeldoorn is de situatie aan het verbeteren. We zouden het sneller willen, maar we moeten de nieuwe chauffeurs eerst vinden en dan opleiden. We doen ons stinkende best.”
Verder wordt er ook gekeken naar mogelijkheden om de werkdruk van hun buschauffeurs te verminderen. “We zijn zelfs met de medezeggenschapsraad in overleg om eventueel de dienstregeling aan te passen om de stress te verminderen en de regeling robuuster te maken. Het doel is dat de dienstregeling beter tegen een stootje kan.” Ook het tekort aan bussen blijkt een langzaam proces te zijn. Vermeer: “We wachten nog op de 31 nieuwe bussen van Ebusco in Deurne.”
Reizigersorganisatie Rover: “Provincie moet ingrijpen als busvervoer niet loopt”
Wanneer de bussen op tijd gaan rijden, daarover durft niemand een voorspelling te doen. René Coveen van ROVER: ” We moeten af van die concessies, dat er elke vijf jaar een nieuwe vervoerder gaat rijden. Want daar gaat het steeds fout.”
De concessie wordt geregeld via de provincie Gelderland. ROVER-directeur Freek Bos sluit zich daar bij aan: “Het is vreemd dat vervoersbedrijven het trucje van een concessiewisseling nog steeds niet onder de knie hebben.”
Bron: Omroep Gelderland