De meeste politieke partijen zijn het erover eens; Lelystad Airport mag niet worden geopend voor vakantievluchten. En toch durven de tegenstanders van het vliegveld nog niet te juichen. Ze zijn er allesbehalve gerust op.
“Wij hebben ook gezien dat steeds meer partijen tegen de opening zijn’, vertelt Jaap Kloosterziel van Stichting Red de Veluwe. “Daar zijn we natuurlijk heel blij mee”. Kloosterziel maakt zich grote zorgen over de gevolgen van het vliegverkeer, zeker omdat de geplande aanvliegroutes van Lelystad Airport tientallen kilometers laag over de Veluwe gaan.
En die zorgen blijven onverminderd groot bij Kloosterziel: “Er wordt nog steeds gebouwd en als we straks een rechts kabinet krijgen, kan het zomaar zijn dat de minister zegt: ‘Leuk hoor, al die mensen die zeggen dat we het niet moeten willen, maar we gaan gewoon door’.”
Niet alleen de politiek, ook de kiezer lijkt zich steeds duidelijker te keren tegen een nieuwe commerciële luchthaven. Uit een eerste analyse van het Kieskompas blijkt 49 procent van de Gelderlanders die het kompas invulden, vindt dat Lelystad Airport niet mag worden geopend voor vakantievluchten. Een minderheid, 29 procent, is het juist niet met die stelling eens. Heb je het Kieskompas nog niet ingevuld, doe dat hier.
Ook andere actiegroepen zijn huiverig. Klaas Wagenaar, van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen wijst op de net afgegeven natuurvergunning voor Schiphol. “Dat gaat ook met Lelystad gebeuren”, voorspelt Wagenaar, al schuift het demissionaire kabinet een beslisisng over Lelystad door naar een volgende kabinet. “En BBB zegt dat het vliegveld dicht moet, maar ze zijn ook voor het vrije ondernemerschap. Dus als het stikstofprobleem geen rol meer speelt, is het de vraag of hun weerstand nog bestaat.”
‘Gooi de boel maar open’
Een van de grootste partijen in de peilingen, de VVD, is daarbij ook nog eens fanatiek voorstander van het vliegveld. En dat geldt ook voor de lokale afdeling in Harderwijk. “Gooi de boel maar open”, zegt Menno Doppenberg, fractievoorzitter van de VVD in Harderwijk. “Met een vliegveld in de buurt versterk je het economisch vestigingsklimaat voor de regio.”
Daarnaast wijst hij op de honderden miljoenen die al geïnvesteerd zijn in het project en de gezamenlijke verantwoordelijkheid om Schiphol te ontlasten. Toch snapt hij de zorgen over de gevolgen voor de natuur. “Daarom zetten we ons ook in om de aanvliegroutes zo min mogelijk schade toe te laten brengen op de natuur.”
Bron: Omroep Gelderland