De Veluwe is het sterkste streekmerk van Nederland, blijkt uit onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder de 100 grootste gemeenten, bekendste streken en provincies. De veluwe dankt de titel aan een hoge naamsbekendheid, waardering en gevoel van verbinding. Uit het onderzoek bleek dat vrijwel iedere 18-plusser de veluwe kent en de regio de hoogste waarding geeft van alle Nederlandse streken. Bijna de helft van de ondervraagden geeft aan de streek nog eens te willen bezoeken. De Veluwe wordt opgevolgd door Zuid-Limburg en het Waddenzeegebied. De Veluwe wordt omschreven als ‘uniek, sympathiek, actief en ruig’ en wordt gewaardeerd om de natuur en wandel- en fietsmogelijkheden. Volgens inwoners van Gelderland zijn Koninklijke Burgers’ Zoo, Apenheul, Het Nationale Park De Hoge Veluwe, Nederlands Openluchtmuseum en Dolfinarium de sterkste merken op de Veluwe. Ondervraagden buiten de provinciale grenzen noemen Paleis Het Loo, Apenheul, Kröller-Müller Museum, GelreDome en Open Monumentendag.