Met het onthullen van een groot bouwbord hebben wethouder Mark van de Bunte, regiodirecteur ProRail Noord-Oost Danou Veenhof en NS regiodirecteur Noord-Oost Maarten Haverkamp het officiële startsein gegeven voor de herinrichting van de Nunspeetse stationsomgeving. Met onder andere de aanleg van twee onderdoorgangen – één voor de Elspeterweg en één voor voetgangers/fietsers met een perronopgang en -lift – verbetert de verkeersdoorstroming en wordt de stationsomgeving veiliger én aantrekkelijker. Ook wordt een perrondeel vervangen, de perronkap vergroot en de fietsenstalling uitgebreid. Zo wordt het station een fijne plek voor reizigers en een plek voor Nunspeters om trots op te zijn.
De voorbereidingen voor de metamorfose van de stationsomgeving zijn al gestart. Naar verwachting zijn alle werkzaamheden – inclusief de aanleg van het groen – begin 2026 gereed.
De spooronderdoorgangen worden aangelegd door Van Hattum en Blankevoort, bouwbedrijf BAM verzorgt de herinrichting van de totale stationsomgeving met ook de verbindingen met de omliggende wegen zoals de Molijnlaan, de Stationslaan, de Industrieweg en de Nijverheidsweg. Via www.nunspeet.nl/stationsomgeving is het bouwproces continu te volgen. Het bouwbord komt centraal op de stationsomgeving te staan, op de locatie van de voormalige VVV en bestaat uit drie afzonderlijke impressies van het toekomstige stationsgebied.
Van oud naar nieuw
Om het moment van oud naar nieuw te markeren was er een bijzondere overdracht. Nunspeter Martin Stuijvenberg zag een oud NS-bord wat het terrein van NS markeerde en dacht dat het weleens van historische waarde kon zijn. Hij nam contact op met het Spoorwegmuseum die het bord graag willen hebben. Het zijn namelijk eenvoudige bordjes die iedereen over het hoofd ziet, maar wel bij de geschiedenis van de spoorwegen horen. Dhr. Stuijvenberg heeft het bord aan Peter-Paul de Winter, Hoofd Collectie van het Spoorwegmuseum overhandigd. Zo staat een klein stukje Nunspeet straks ook in het Spoorwegmuseum.