De Tweede Kamer is ertegen en actiegroepen protesteren al jaren, maar toch wil PVV-minister Barry Madlener dat er volgend jaar vakantievluchten vertrekken vanaf Lelystad Airport. Hij vindt het ‘zonde van de investering’ om de luchthaven niet te gebruiken. Omwonenden zijn verbaasd en bezorgd. “Ik ben aan het kijken welke rol Lelystad Airport kan gaan spelen in ons luchtvaartsysteem. Er zijn heel veel voorstanders en ook wat tegenstanders”, zegt Madlener tegen de NOS.
Een deel van die tegenstanders heeft zich zeven jaar geleden verenigd in Stichting Red de Veluwe, toen bekend werd dat er plannen waren voor laagvliegroutes over dat beschermde natuurgebied. Jaap Kloosterziel is voorzitter van de stichting en licht toe: “We hebben al veel meegemaakt, maar hierover zijn we verbaasd en bezorgd. Het levert meer overlast op voor de regio en dat moeten we helemaal niet willen. Ik vind het raar dat de minister zich zo opstelt.”
Spookluchthaven
De luchthaven is al grotendeels af. Compleet met wachtruimtes, informatieborden en roltrappen. Maar de meeste meubels zitten nog in het plastic. Lelystad Airport wordt nu namelijk alleen gebruikt voor kleine vluchten met sportvliegtuigjes. “Het is een spookluchthaven. Er is heel veel in geïnvesteerd en ik vind het zonde als zo’n investering voor niks is geweest”, zegt de PVV-minister. Dat argument zegt tegenstander Kloosterziel niks. “Dat geïnvesteerde geld is van het bedrijf Schiphol. Als de bakker bij ons om de hoek een pand bouwt waar hij geen vergunning voor heeft, dan moet hij dat pand ook gewoon afbreken.”
Nieuw plan moet Veluwe ontzien
Volgens de PVV en VVD hoeven bewoners van de Veluwe zich helemaal geen zorgen te maken over overlast. “Laten we eerlijk wezen. Waar je ook woont in dit land, je ziet of hoort overal wel een vliegtuig”, zegt PVV-Kamerlid Willem Boutkan. “Het gaat ook om de beleving van de overlast. En die beleving die zij hebben over een ‘mogelijke komst van’ en geluidsoverlast, daar is rekening mee gehouden bij de aanvlieg- en vertrekroutes.” BBB-gedeputeerde Jan Klopman beaamt dat. Hij zegt dat de nieuwe aanvliegroutes zijn verlegd en hoger zijn geworden.
Tweede Kamer is (nog) tegen
In januari stonden de zaken er heel anders voor. Toen stemde een ruime Kamermeerderheid tegen het plan om commercieel vliegverkeer vanaf Lelystad Airport te laten vertrekken. Ook de BBB was tegen, vooral omdat de opening van Lelystad Airport veel stikstofruimte zou kosten. Die ruimte mag van de BBB niet ten koste gaan van boerenbedrijven die nu nog op een stikstofvergunning wachten, de zogeheten PAS-melders. Als er een oplossing komt voor de laagvliegroutes en de PAS-melders, zou de BBB zo maar eens van standpunt kunnen veranderen. “Voor ons staan de PAS-melders op één. Zodra er nieuwe inzichten komen, gaan we de zaken weer op een rij zetten. Dan zou het kunnen dat we tot een andere conclusie komen”, zegt BBB-Kamerlid Cor Pierik tegenover de camera’s van Nieuwsuur. De strijd is nog lang niet gestreden, denkt Kloosterziel. “Ik hoop dat de BBB haar kiezers gaat geven wat ze hebben beloofd, namelijk dat Lelystad Airport dicht blijft. We hopen dat ze bij hun standpunt blijven.”
Bron: Omroep Gelderland