De gemeente Ermelo zet de komende dagen strooiwagens in om preventief zout te strooien op wegen. De maatregel is bedoeld om schade aan het asfalt tijdens de verwachte periode van extreme hitte te beperken.
Volgens de gemeente kan de temperatuur van donker asfalt in de volle zon oplopen tot 50 à 60 graden. Door zout te strooien wordt het wegdek gekoeld en wordt voorkomen dat bitumen, het bindmiddel in asfalt, zacht en plakkerig wordt. Dit verschijnsel, ook wel ‘bloedend asfalt’ genoemd, kan leiden tot spoorvorming en beschadigingen van het wegdek.
Daarnaast helpt het zout te voorkomen dat bitumen aan autobanden en carrosserieën blijft kleven. De gemeente verwacht de komende dagen vaker strooiwagens in te zetten om de wegen veilig en goed berijdbaar te houden tijdens de hitteperiode.


