De gemeenteraad van Ermelo heeft unaniem ingestemd met een motie van Progressief Ermelo en SGP om de sociale veiligheid in de gemeente te verbeteren. Het college wordt gevraagd drie concrete maatregelen uit te werken om inwoners een veiliger gevoel te geven.
Volgens het Ermelo’s Weekblad volgde de motie op signalen van inwoners over locaties waar zij zich vooral in de avonduren onveilig voelen. Op basis van reacties van circa 150 inwoners werden verschillende zogenoemde hotspots in beeld gebracht.
Een tweede motie, waarin werd gevraagd om direct maatregelen te nemen op specifieke locaties, haalde geen meerderheid. Alleen de indieners en de VVD stemden voor. Een meerderheid van de raad wil eerst het integrale veiligheidsplan afwachten waar het college momenteel aan werkt.
Wethouder Ronald van Veen liet weten dat al wordt gekeken naar maatregelen zoals het vergroten van de bekendheid van bestaande buurtinitiatieven en het gericht snoeien van bosschages langs enkele wegen en fietsroutes.


