Lessen over digitale misdrijven op scholen Barneveld

Om jongeren bewust te maken van digitale misdrijven is er een ‘serious game’ ontwikkeld: Cyber24. Deze game wordt opgenomen in het lesaanbod van Halt. De gemeente Barneveld heeft de scholen een brief hierover gestuurd. De bedoeling is dat scholen Cyber24-les opnemen in hun lesaanbod. Dit project start vanaf januari 2021.

Steeds meer digitale misdrijven
Digitale misdrijven komen steeds meer voor. Ook in Barneveld stijgt het aantal aangiftes. Jongeren zijn vaak betrokken bij cybercrime, als dader of als slachtoffer. Zo’n 33 procent heeft het afgelopen jaar wel eens online een misdrijf gepleegd. Het gaat dan om jongeren tussen de 12 en 22 jaar. Ze beseffen niet dat bepaald online handelen strafbaar is en gevolgen heeft voor hun toekomst.

Voorbeelden digitale misdrijven die jongeren normaal vinden:
– inloggen op een computer die niet van jezelf is.
– wachtwoorden van iemand anders veranderen.
– je voordoen als iemand anders.

Hoe werkt Cyber24?
Cyber24 wordt in het klaslokaal gespeeld met de Cyber24-escapekoffer. Daarin zitten verschillende materialen en spellen met 6 verschillende korte verhaallijnen. Jongeren ervaren hoe het is om dader en slachtoffer te zijn. Een medewerker van Halt en een jongerenwerker bespreekt met hen de keuzes die ze hebben gemaakt. Jongeren krijgen op deze manier inzicht in hun online handelen.

Barneveld heeft samen met gemeente Lingewaard en gemeente Overbetuwe drie Cyber24-escapekoffers aangeschaft. Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid heeft de serious game ontwikkeld.

Geef een reactie