Sinds vorig jaar rijden er meer spitstreinen tussen Zwolle en Amersfoort. Dat betekent voor Ermelo: vaker dichte spoorbomen en dus vaker wachten. Daarom kwamen inwoners opnieuw met de vraag bij het gemeentebestuur, om dit beter te maken. ‘Opnieuw’ omdat dit eerder speelde in 2012-2016. Na een eerder onderzoek, zijn er al verbeteringen aangebracht. In overleg met Prorail is er nu gekozen om een ´Value Engineeringsonderzoek´ (VE) te doen. Het spoor doorkruist Ermelo al lange tijd. Eerder zat de dorpskern vooral aan één kant van het spoor. Nu is de westkant van het spoor ook een belangrijk deel van het dorp geworden. Als je naar het centrum gaat, kom je regelmatig voor een dichte slagboom te staan. Dichte slagbomen kunnen vervelend zijn, als je te vaak en te lang moet wachten. De belangrijkste vraag in het onderzoek is dan ook: Hoe maakt Ermelo de verbinding tussen de beide kanten van Ermelo beter?
12 oplossingen
In een aantal overleggen met medewerkers van Prorail, ingenieursbureau 4Infra, ambtenaren Ermelo, en twee raadsleden zijn oplossingen bedacht. Ook zijn er schattingen gemaakt van de kosten daarvan. Van de 12 ideeën, verschillen de kosten van 1 miljoen tot wel 850 miljoen. Daarbij is er rekening gehouden met onverwachte kosten. Dit is de eerste stap om de spoorwegovergangen beter te maken. Het college van burgemeester en wethouders heeft gevraagd om een voorstel voor het vervolg. De overgang bij het station is daarin het belangrijkst.