Positieve ontwikkelingen voor Veluwe als het gaat om dienstregeling NS

Treinreizigers die zijn aangewezen op de stations Deventer en Apeldoorn gaan er in de nieuwe dienstregeling, die eind dit jaar in moet gaan, op vooruit. Dat meldt dagblad de Stentor. NS laat meer treinen in de ochtend- en avondspits rijden. En reizigers uit bijvoorbeeld Dronten kunnen straks rechtstreeks naar Leeuwarden reizen. Dat blijkt volgens de krant uit de concept-dienstregeling, die de spoorwegen hebben gepresenteerd en nu ter advies ligt bij reizigers- en consumentenorganisaties. Over de definitieve plannen besluit NS in de zomer. Tussen grofweg half zeven en negen uur ’s ochtends gaat er per kwartier een trein rijden tussen Deventer, via Apeldoorn naar Amersfoort. En andersom. Vanuit Amersfoort kan de reiziger verder naar de Randstad (richting Amsterdam, Den Haag of Rotterdam). In de middag/avondspits, dus ongeveer tussen half vier en en kwart over zeven ’s avonds, gaat er ook een kwartiersdienst rijden.

Andere relevante wijziging voor reizigers rond Deventer en Apeldoorn is dat de internationale trein van en naar Berlijn er korter over gaat doen. Dat komt onder meer omdat de stop op station Almelo wordt geschrapt. Door andere aanpassingen, bijvoorbeeld inzet van andere locomotieven, gaat in 2024 de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn naar minder dan zes uur. Op zondagmorgen wil NS bovendien de treindienst eerder opstarten tussen bijvoorbeeld Enschede en Deventer.

Op de Veluwe is er goed nieuws voor met name de reizigers uit Harderwijk en omgeving. De spitstrein tussen Harderwijk en Amersfoort, met een stop in Nijkerk, wordt in ere hersteld. Het gaat tijdens werkdagen om vier extra ritten in de ochtend richting Amersfoort en ’s avonds om hetzelfde aantal terug richting Harderwijk. De spitstrein werd eind vorig jaar geschrapt, mede door personeelskrapte.

Facebook
Twitter
WhatsApp

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *