Raadsfractie van ChristenUnie Nunspeet heeft vragen over Triade-onderwijs Immanuelschool

De gemeenteraadsfractie van ChristenUnie Nunspeet heeft vragen gesteld over Triade-onderwijs van de Immanuelschool, aan het college van Burgemeester en Wethouders. Verschillende ouders hebben bij de fractie gemeld tegen problemen aan te lopen en bij navraag bij de school zelf bleken zij ook tegen problemen aan te lopen. Dit was voor Jeroen Marcus genoeg reden om vragen te stellen.

Triade klassen zijn klassen die opgericht zijn voor een aantal kinderen die ervoor zorgen dat ze niet vastlopen thuis en op school. Weer voor andere kinderen zorgt het er voor dat ze extra worden uitgedaagd op het niveau waar ze zitten. Het probleem zit hem in de toelatingseis. Een kind moet een IQ hebben van 130 en er moet sprake zij van een hoogbegaafdheidsprofiel. De test kost tussen de acht- en twaalfhonderd euro. Voorheen werden de testen vergoed door CNS (Christelijke Nationaal Schoolonderwijs), Centrum Jeugd en Gezin (CJG) of de huisarts. CNS kan de kosten niet meer dragen en de andere partijen geven aan dat dit niet tot hun takenpakket behoort.

De antwoorden van het college

Marcus heeft de vragen in twee secties opgedeeld. De eerste vragen gaan over CNS en het tweede gedeelte gaat over de toelatingseisen van de Triade klassen. Als eerste wordt de vraag gesteld of het college bekend is met de uitdagingen van CNS Immanuelschool/Triade en het college is hier bekend mee. Ook geeft het college aan dat er diverse overleggen zijn geweest tussen de gemeente, CNS en andere samenwerkingspartners over het onderwerp. Na aanleiding van deze overleggen zijn er afspraken gemaakt met CNS en het CJG over wie wanneer verantwoordelijk is voor het laten uitvoeren van de IQ testen.

Het college laat weten dat zij als gemeente de verschillende samenwerkingspartners bij elkaar brengen en ondersteunen bij het maken van afspraken. Ook is het college van mening dat passend onderwijs voor elk kind in de gemeente Nunspeet goed tot uitvoering gebracht moet worden. Zo zeggen ze: “Als gemeente hebben we hierin een verbindende rol en stimuleren wij tot het maken van goede afspraken tussen schoolbesturen, scholen, samenwerkingsverbanden en het CJG.” Op die manier streeft het college naar een dekkend aanbod en korte lijnen tussen de samenwerkingspartners.

Vragen over toelatingseisen

Jeroen Marcus heeft vragen gesteld omtrent de toelatingseisen voor het Triade-onderwijs en het college geeft daar antwoord op. Het college is niet specifiek bekend met de volledige werkwijze en toelatingseisen en hun standpunt hiervoor is dat de werkwijze binnen het onderwijs de verantwoordelijkheid is van de schoolbesturen, scholen en het samenwerkingsverband. Een groot onderdeel van de vragen vanuit ouders gaan over de kosten van de toelatingstoets. Het college is bekend met de kosten en vindt dat het bieden van passend onderwijs een verantwoordelijkheid van het onderwijs is. Wel zegt het college dat financiële drempels opwerpen voor het kunnen volgen van passend onderwijs kan leiden tot kansenongelijkheid. Dit vinden zij niet wenselijk.

De kosten worden door CNS neergelegd bij de ouders en volgens het college is dit niet wenselijk en het college is het er mee eens dat dit momenteel voor kansenongelijkheid zorgt. Dit is niet wenselijk, maar volgens het college de taak aan de schoolbesturen en de scholen om hier afspraken over te maken in het belang van de leerlingen en in het kader van passend onderwijs en kansengelijkheid.

Oplossing

Volgens het college is het belangrijk om heldere afspraken te maken over het verschil tussen jeugdwet en wet passend onderwijs en de toegang tot onderwijs aan specifieke doelgroepen. Bij de route vanuit het onderwijs moeten er financiële middelen zijn vanuit het samenwerkingsverband en/of schoolbestuur voor de te maken kosten die noodzakelijk zijn voor onderwijs aan meer- of hoogbegaafde leerlingen. De gemeente ziet er geen rol in om samen met CNS de kosten te dragen voor deze testen. Ze zien wel een rol voor de gemeente in het verbinden van betrokken partijen rondom hoogbegaafdheid.

Het college is bereid om in gesprek te gaan met de schoolbestuurders, het samenwerkingsverband en het CJG in de overlegstructuur rondom Passend Onderwijs. In een later stadium is het college bereid in gesprek te gaan met huisartsen, indien nodig.

Bron: RTV Nunspeet

Facebook
Twitter
WhatsApp

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *